söndag 4 april 2010

217

Som medlem i HSB har jag rabatterat pris på Midnattsloppet. Av denna anledning har jag väntat med anmälan till att erbjudandet skulle dyka upp från HSB-håll. Jag hade helt glömt bort att det bara var att ange HSB-medlemskap vid anmälan på Midnattsloppets hemsida. Jag har anmält mig idag, men min senfärdighet innebär att jag måste starta längre bak än nödvändigt.


Det är bara till startgrupp 1A (med upp till 200 löpare) man behöver styrka sin behörighet med meriter, i övrigt gäller först till kvarn. Startgrupp 1B är för löpare med ”förväntad löptid” på 36-40 minuter. I denna startgrupp finns det plats för 600 personer, och det är redan fullt. För min egen del blir det alltså en startplats i 1C bland de 3000 personer som förväntar sig att springa på 41-45 minuter.

Mitt personbästa på milen är 41:06, så varför är jag inte nöjd med att starta i 1C? Det hade inte varit fel om det inte vore för att jag normalt får en placering bland de 800 främsta i Midnattsloppet. Nu kommer jag att starta med minst 800 personer framför mig – betydligt fler (upp till 3000) om jag inte ställer mig längst fram i gruppen – och får sedan sicksacka förbi flera hundra (eller ett par tusen) långsammare löpare.

Vi tar det en gång till: Startgrupp 1B är för löpare som förväntas springa på 36-40 minuter. Gruppen är redan full, trots att att den har 600 platser och endast omkring 300 löpare totalt (inklusive elitlöparna i 1A) kommer att springa på under 40 minuter. Jag tycks inte vara ensam om att överskatta min egen kapacitet. Är det inte hög tid att arrangören ser över hur startgrupperna är ordnade?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar