lördag 29 maj 2010

162

Mitt allra första besök på Gotland var så sent som 2008. Min flickvän överraskade med en resa och boende i Visby när jag just kommit hem från en tremånadersresa som tog mig från Göteborg till New York och via Oslo hem till Stockholm igen. Förra sommaren blev det en ny resa med tältövernattningar och barfota strandlöpning på Fårö. Jag har ingenting emot att göra detta till en årlig tradition, så i min spaning efter olika lopp har jag sneglat lite extra åt Gotlandshållet.

Ett lopp jag råkade uppmärksamma är Viruddenloppet. Det är ett tiokilometerslopp som ligger helt lämpligt en sommarkväll mitt i kalendertomma juli. Dessutom visade det sig att mina vänner i Oslo brukar bo i en stuga i När (orten där loppet arrangeras) just då. Det verkade vara en lycklig slump, men nu har Oslofolket ställt in årets Gotlandsresa och trots att anmälan öppnades häromdagen så har jag inte anmält mig.

Sista (lör)dagen i juli finns det möjlighet att delta i Visby halvmarathon. Man springer tre varv i centrala Visby för att komma upp i distansen, och deltagarantalet är begränsat till max 500 löpare. Jag är sugen på att springa lite fler halvmaror (efter att jag helt oväntat klarade att gå under 90 minuter redan på Kungsholmen runt), och att få springa i Visby känns lite exklusivt.

Om det skulle bli så att jag är på Gotland för att springa Visby halvmarathon så kan jag lika gärna stanna några dagar till för att ta mig till Fårö för Raukloppet 3 augusti. I valet mellan 5 km och 11,5 km så väljer jag självklart det senare. Jag vet inte vad det är för slags lopp (löpa och gå med hela familjen?) men miljön är säkert helt fantastisk.

4 kommentarer:

  1. Kul att du uppmärksammat Viruddenloppet, jag är med och arrangerar loppet och hälsar dig välkommen till Gotland och När!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det enda som får mig att tveka är kostnaden för att åka till Gotland och tillbaka med sambo och hund. Det blir bara en sådan resa i sommar, och det gäller att välja tillfälle med omsorg.

    SvaraRadera
  3. Det är billigare att åka till Gotland än till NY, jag lovar... Fast NY Marathon är kanske lite häftigare än Viruddenloppet!

    Lycka till på lördag, även jag skall springa. Precis som du vill även jag under 3.30, jag hoppas verkligen på "fint väder", dvs 13 grader, mulet och vind stilla!

    SvaraRadera
  4. Jo, man kan väl säga att kostnaden för NY-resan är en faktor i sommarplaneringen. Fast om man väljer att räkna på kilometerkostnaden så är det inte billigare att åka till Gotland...

    Vi får hoppas att vi båda går under 3:30 på lördag! Vi är helt överens om vädret också.

    SvaraRadera