måndag 3 maj 2010

188

När jag var i Malmköping i fredags så hittade jag Sörmlandsleden i ett skogsparti, på toppen av en liten skidbacke. Det är precis i början av etapp 21 som går från bad- och campingplatsen i Malmköping till Hagtorp, väg 53. På söndagen letade jag upp Sörmlandsleden igen, men jag utgick då från sjön Skundern (som ligger en bit norr om Malmköping) och hittade in på leden mot slutet av samma etapp.


De sista tre kilometrarna av etapp 21 är bitvis mycket kuperade och går genom både skog och lite mer öppna områden. Där det bara är slingrig stig är det ofta lite snårigt, vilket säkert blir värre när växtligheten fått fart. På väldigt många ställen ligger det olika typer av spillning. Det mesta kommer gissningsvis från olika betesdjur, men det lär finnas gott om vilt i området.

På tre ställen korsade jag små vattendrag, antingen på en enkel träbro eller på ett par gungande brädor. Väg 53 är aldrig långt borta — jag hörde trafiksuset ibland — men det störs man nästan inte av när solen skiner på den nya grönskan och det är vitsippor överallt.


Snarare än jag hade väntat mig nådde jag dock etappens slut, vilket enligt informationen som ges är Sveriges sista avrättningsplats (18 maj 1876). Allt är inte idyll, man kan inte komma ifrån att platser också har historia. Den här dagen var jag inte ute på långtur, så istället för att fortsätta på andra sidan vägen tog jag ett par bilder och vände tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar