fredag 25 juni 2010

135

Mer och mer börjar jag betrakta Lidingöloppet som ett viktigt delmål inför New York City Marathon (såväl som inför mer avlägsna framtida mål). Goda förberedelser för att klara mitt mål i Lidingöloppet kommer också att vara en bra grund för att jag ska kunna vara nöjd med loppet i New York.

Med tanke på detta känns det lämpligt att återuppta bekantskapen med elljusspåret söder om Hökarängen. Slingan är relativt kuperad och enligt skyltningen 3,2 kilometer lång – ungefär två engelska mil. Sedan Stockholm Marathon är det inte längre The eight minute mile som gäller för att nå nytt maraton-PB i höst, men med den nya marafarten 7:30/mile klarar jag också mitt mål på Lidingöloppet.

Vid gårdagens lunchlöpning (som skulle varit förmiddagslöpning) såg tiderna ut så här:
1600 m 3200 m Varvtid
Varv 1  7:41,5  7:18,0 14:59,5
Varv 2  7:37,8  7:14,3 14:52,1
Varv 3  7:44,7  7:15,2 14:59,9
Skylten för 1,6 kilometer sitter på ett backkrön efter en ganska lång stigning. Om jag lägger på fler varv så är det förmodligen främst på den första halvan som tidsökningen kommer att ligga. Igår knäppte jag samtliga mellantider utan att titta på klockan däremellan, men jag kände vartåt det lutade...

Med 2,1 kilometer dit och samma väg hem (10:17+10:08) blev totaltiden 1:05:16 på 13,8 kilometer. Jag är inte speciellt intresserad av att göra det snabbare, men jag vill kunna behålla hastigheten när jag springer fler varv. Och sedan springer jag uppför hela Abborrbacken sista lördagen i september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar