måndag 2 augusti 2010

97

De tidsmål jag satt upp för olika sträckor hänger ihop. Om jag förbättrar mig på någon distans så gör jag det förmodligen snart också på andra distanser, så att samtliga tidsmål sedan skärps. Löpare som är på samma nivå som jag har ofta samma tidsmål, sträcka för sträcka. Det beror till stor del på att vi har vissa magiska tider inom räckhåll: under 40 minuter på milen, under 90 minuter på halvmaran och så vidare.

Studenterna har en tabell som visar ett teoretiskt samband mellan olika tider på de klassiska distanserna:


Mina bästa tider för milen, halvmaraton och maraton kan alla sägas ha sina närmaste motsvarigheter på den markerade raden. De kortare sträckorna kan jag inte säga mycket om, men Lidingöloppet (L 30km i tabellen ovan) kommenterar jag (o)gärna lite närmare.

Jag har sprungit Lidingöloppet två gånger, 2006 och 2008, båda gångerna med en kraftlös avslutning och en sluttid på nära tre timmar. Dessa prestationer kan lämpligen placeras på någon av de två nedersta raderna i tabellen ovan (som dock fortsätter – klicka på den för att se hela).

I höst deltar jag enligt plan i Lidingöloppet igen. Jag har som mål att springa på 2:30, vilket avviker från både tabellen och det vanliga tidsmålet för löpare på min nivå. Borde jag ändra mitt mål till 2:25? Det vågar jag inte. Jag skulle vara mycket nöjd med att klara 2:30. Ett tuffare mål sparar jag till 2012.

2 kommentarer:

  1. Intressant tabell! Jag ligger själv på den markerade raden så den stämmer hyfsat om det inte vore för årets Göteborgsvarv. Är dessutom anmäld till Lidingöloppet vilket blir mitt första försök på denna tävling. Det blir nog till att sikta på tre timmar vilket skulle göra mig grymt nöjd.

    SvaraRadera
  2. Hallå! Nyligen bestämde jag mig för att publicera Sverigs samtliga bloggar om hälsa. Däribland områden såsom recept, näringslära, viktnedgång, träning, livsstil och sjukdomar. Eftersom din sida passar in där så skulle jag väldigt gärna se att du registrerade den. Iden är att likartade ska hitta motivation att själv fortsätta blogga och utvecklas. Givetvis kostar det inget.

    http://www.halsoartiklar.se/bloggar/

    SvaraRadera