måndag 20 september 2010

48

Det är lustigt hur ett enda resultat kan ändra hela ens tankegång. Sub40 på Kistaloppet med en sekunds marginal. Jag trodde inte att det var inom räckhåll och jag trodde inte heller att jag skulle ha intresse av att sätta upp ett hårdare mål än så.

Men nu. Kan jag springa en mil på under 40 minuter efter årets blygsamma träningsmängd så kan jag inte låta bli att fundera på vad jag kan uppnå om jag skulle träna så mycket som jag tänkt mig (vilket egentligen inte är särskilt mycket). Kan jag klara 39 minuter nästa år? 38?

För min egen del tycker jag inte att det känns intressant att bli så mycket snabbare än så på milen. Vad jag är intresserad av är att kunna hålla min nyvunna hastighet på mer än dubbla distansen. Efter 1:29:11 på en halvmara i våras tyckte jag att 1:23 som nytt halvmaramål kändes orealistiskt för att det förutsätter att varje kilometer springs på 3:56. Men nu.

Om man springer en halvmara på 1:23 är man direktkvalificerad till New York City Marathon. Om jag når ner till 1:23 under 2011 så kan jag alltså springa i New York igen redan 2012. Det kan man kalla en morot. Om man blickar ännu lite längre fram så räcker det med 1:30 på en halvmara under 2013 för att jag ska vara garanterad en plats i New York City Marathon 2014. Det ska väl inte vara omöjligt.

5 kommentarer:

  1. Ja, men du ska väl inte bara köra på fart? Jag behöver lite sällsis ibland.

    SvaraRadera
  2. Jag ska inte träna så mycket i högre hastighet, jag ska träna mer. Det är du en viktig del av.

    SvaraRadera
  3. Dessutom är ju jag numera sjukt snabb i mina orange blixtar – allt är ju relativt …

    SvaraRadera
  4. Nu hänger jag inte riktigt med... :-)
    <1:23 2011 = NYCM 2012, <1:30 2013 = NYCM 2014. Menar du att det är okej att försämras och fortfarande vara direktkvalificerad?

    SvaraRadera
  5. Resonemanget ovan kring direktkvalificering med hjälp av tidigare resultat gäller mig personligen. Perioden för kvalificering till NYC Marathon är året innan loppet och fram till 31 januari samma år. För en ung man (som du eller jag) måste man springa en halvmara på 1:23, men från den dag man fyllt 40 räcker det med 1:30.

    Man kan givetvis kvalificera sig med resultat från ett maratonlopp också, men för min egen del tycker jag att det är betydligt svårare. Hos NYC Marathon hittar du en sammanställning av olika sätt att kvalificera sig, inklusive samtliga kvalificeringstider för kvinnor och män i olika åldrar. Jag har tidigare gjort en sammanfattning ur svenskt perspektiv med mina egna reflektioner.

    SvaraRadera