lördag 13 augusti 2011

Inför Midnattsloppet ikväll

Allt började med Midnattsloppet. Innan jag sprang mitt första lopp i augusti 2003 hade jag inte sprungit en mil särskilt många gånger. Efter loppet var jag hög på upplevelsen i en vecka. Jag sprang sedan halvmaran några veckor senare och Stockholm Marathon första gången året efter.

Midnattsloppet har blivit ett av de lopp jag springer varje år:

Antal fullföljda lopp (2003-2010)
8
Total löptid
5.56.22
Genomsnittstid
0.44.32
Genomsnittsplacering
1113

Det har gått bättre och bättre. Jag var väldigt nöjd med mitt första lopp, men sedan dess har jag i princip kapat en minut på sluttiden för varje år. De två extra minuterna förra året får jag väl skylla på det dåliga startläget och den tryckande värmen.

År
Plac
Tid
2003
2390
0.47.58
2004
1341
0.46.07
2005
1764
0.47:30
2006
984
0.44:12
2007
779
0.43.00
2008
765
0.42.50
2009
485
0.41.57
2010
402
0.42.48

Det är osannolikt att jag skulle försämra statistiken vid årets deltagande. Även om jag inte springer i närheten av mitt personbästa på milen så kommer jag med största sannolikhet att sänka min genomsnittliga tid och placering på Midnattsloppet.

Jag inte visste om (eller vart) jag skulle flytta när jag anmälde mig till årets lopp, så jag valde Stadiums butik i Farsta för att hämta mitt startpaket och deltagartröjan. Inte så praktiskt nu när jag pendlar mellan två helt andra söderförorter. Det bästa hade varit om jag hade varit där redan i söndags, men annat kom emellan då och sedan hela arbetsveckan. Mina farhågor kom dock på skam — allt gick smidigt och jag fick tröja i rätt storlek.


Årets tröjfärg är alltså en självlysande variant av Stadiums påse. Man kommer att kunna använda den istället för reflexväst under den mörka delen av året. Skit samma att den inte matchar mina röda lättviktsskor. Mitt startnummer är 287 — vilket inte syns, men man behöver kanske veta det för att peppa mig med hjälp av Nikes facebook-app.

Lite nya banändringar i år, men framförallt en ny starttid: 21:30. Jag räknar med att vara hemma innan klockan elva om ingen tvingar med mig på en öl efteråt.

6 kommentarer:

  1. Lycka till Morgan och självklart förbättrar du statistiken idag.

    MVH

    SvaraRadera
  2. Tack Lennart! Oavsett hur snabbt jag springer ikväll så ska jag springa snabbare i Kistaloppet 10 september.

    SvaraRadera
  3. Bra tid du fick!! Lite snöplig kanske men var det inte lite bättre än vad du trodde?

    MVH

    SvaraRadera
  4. Absolut! Hade jag inte varit under 40 tidigare så hade jag nog inte varit glad. Men nu har jag ett tydligt mål nästa år när jag tioårsjubilerar!

    SvaraRadera
  5. Inte alltid man har sekunderna på sin sida... Men du har ju haft en grym utveckling iår. Ölen såg ut att smaka gott också =)

    SvaraRadera
  6. Jag hade sekunderna på min sida förra året, så jag kan ta de extra sekunderna nu. Det var också förra året jag hade en grym utveckling, men du har rätt om ölen!

    SvaraRadera