fredag 13 januari 2012

Längre (364 dagar)

Om jag nu ska bli snabbare på längre sträckor så måste jag också vänja mig vid att springa långt — och inte bara när jag springer lopp! En kontroll i träningsdagboken på Jogg.se visar följande pass längre än 20 kilometer under 2011:
22 januari: 24,6 km
30 januari: 21,1 km (Mitja Marató de Barcelona)
20 mars: 21,5 km
9 april: 26,0 km
15 maj: 22,2 km
28 maj: 42,2 km (Stockholm Marathon)
25 september: 42,2 km (Berlin Marathon)
Det ser ju helt vansinnigt ut att springa två maratonlopp med den träningsbakgrunden. Tyvärr är det ett återkommande mönster. Under 2010 sprang jag över 20 km vid tio tillfällen. Sex av dessa tio tillfällen var tävlingar — två maratonlopp, tre halvmaror samt Lidingöloppet.

Jag har svårt för att springa långpass eftersom jag ibland känner mig helt utslagen under resten av dagen. Men det är givetvis för att jag är ovan. Med en gradvis tillvänjning tror jag att långpassen kommer ge mig stor glädje när jag utforskar Nackareservatet under våren.

2 kommentarer:

  1. Vis av lärdom säger jag. Trappa upp försiktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har gjort den missen själv en och annan gång. Speciellt när det är kallt brukar snabba ökningar ge mig problem med knän och benhinnor.

      Radera