söndag 5 april 2015

#22: Vad är snabbdistans?

Med en timme kvar till att vi skulle bevista ett dop gav jag mig ut för att springa Björkhagsspåret i högt tempo. Motiverande för mig, men inte helt uppskattat i den andra halvan av hushållet. Nu blev det bara 3,48 kilometer på 15:18, så jag hann duscha också.

Jag är lite osäker på om jag kan springa snabbt för tillfället. Mitt första lopp i år, 10 kilometer långa Sentrumsløpet i Oslo, är mindre än tre veckor bort. Då funkar det kanske inte att kuta tre mil i veckan i femminuterstempo som enda träning.

Snabbdistans då. Kan man kalla dagens runda snabbdistans? Jag är lite osäker på definitionen, så jag googlade och läste lite om det. Att springa några sekunder över tävlingstempot på milen var det ju inte tal om. Snabbare än prattempo, jovisst, men ändå inte ens det tempo jag bör ha på en halvmara.

Nu borde jag kanske bedöma min hastighet på ett flackare avsnitt, men det känns inte som att jag skulle kapa 20 sekunder per kilometer på det sättet. Kanske är det dags att inviga våren med att springa på bana igen. Intervaller är lättare att definiera än snabbdistans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar