lördag 18 juli 2015

#125: Yasso 800s maratontest, del 1

Jag har tidigare aldrig genomfört hela träningspasset som kallas Yasso 800s. Men idag lufsade jag bort till Kärrtorps IP inställd på att springa samtliga 10 åttahundringar. Tidigare har jag fegat lite, sprungit fem och tyckt att det varit tillräckligt ansträngande.

Tanken med passet är att tiden på 800 meter i minuter och sekunder ska motsvara vad man kan göra på ett maratonlopp i timmar och minuter. I mitt fall innebär det att springa 800 meter på mindre än 3:15 och sedan upprepa det nio gånger varvat med 400 meter joggvila på ungefär samma tid.

Första intervallen idag gick lite snabbt, men sedan låg jag hyfsat jämnt på 3:09-3:14. Vid sjätte åttahundringen började det bli lite ansträngande, och efter sjunde kände jag att träningen tog i kroppen. De sista tre gick ändå bra.

Att jag kan springa ett maratonlopp på strax under 3:15 visste jag ju redan. Men den här gången tog jag inte ut mig. När jag springer Yasso 800s nästa gång ska jag satsa lite högre för att höja mitt självförtroende inför Berlin Marathon.
En ovårdad man med solglasögon efter 10 intervaller.
Det här är ett produktivt pass. Jag fick ihop nästan 15 kilometer på mindre än en timme och en kvart, inklusive uppjogg och nedjogg. Det blev ju faktiskt sammanlagt 8 kilometer i min tävlingsfart på milen, så det är ju bra träning även inför Midnattsloppet.

Jag grävde fram lite snask ur skafferiet när jag hade kommit hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar